بهترین راه ها برای جلوگیری از ریزش مو
بهترین راه ها برای جلوگیری از ریزش مو

بهترین راه ها برای جلوگیری از ریزش مو

بهترین راه ها برای  جلوگیری از ریزش مو

همه ما در طول روز به طور طبیعی به خاطر از بین رفتن موهای مرده و جایگزینی موهای جدید، تعدادی از تار موهایمان را بدون نگرانی از دست می­دهیم. ریزش موها  زمانی غیرعادی جلوه می­کند که به طور ناگهانی در روز بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ تار مو را از دست دهیم، در این صورت باید در جست و جوی عوامل به وجود آورنده و برطرف ساختن، آن باشیم. فولیکول‌های مو زنده اند و وقتی تحت تاثیر شرایط عمومی بدن مانند بیماری‌ها ،فشارهای عصبی، آلودگی هوا، زایمان، کشیدن سیگار، کم خوابی و … قرار می‌گیرند، دچار آسیب می­شوند .در این مطلب سعی می کنیم اطلاعات کاملی درخصوص دلایل ریزش مو و راهکارهای رفع آن ارائه کنیم.

عوامل ریزش مو

در ریزش غیرطبیعی موها عوامل متفاوتی موثر هستن که در ادامه به رایج ترین آن­ها اشاره می کنیم:

-رنگ کردن پی در پی موها

رنگ و مش کردن مکرر موها، به خصوص اگر از انواع نامرغوب رنگ هم استفاده شود، باعث خشکی، شکنندگی و ضعیف شدن ریشه موها می­شود و در نهایت ریزش و کاهش مو را در پی دارد. استفاده از برندهای باکیفیت مانند برند استایکس، که پایه گیاهی دارند و در ترکیب آن­ها از مواد مغذی استفاده شده در پیشگیری و رفع آسیب های ناشی از تغییر رنگ موها موثر است. علاوه بر این اگر رنگ اصلی موهای خود را نمی­پسندید فقط به رنگ کردن ریشه های درآمده اکتفا کنید و سعی کنید رنگ کردن کل موهارا به صورت محدود انجام دهید.

 

– عوارض مصرف داروهای شیمیایی

علاوه بر داروهای شیمی درمانی، در بروشور برخی از داروهای ساده تر هم از ریزش مو به عنوان یکی از عوارض مصرف آن نام برده شده است. البته در اغلب این موارد، اندکی پس از اتمام دوره درمان، موها مجدد رشد می­کند و ریزش آن به حالت نرمال بر می­گردد. بهتر است برای رفع این نگرانی حتما با پزشک خود مشورت کنید و در طول دوره درمان اگر منعی نداشت، از ویتامین ها و مکمل ها برای کاهش عوارض دارویی استفاده کنید.

بهترین راه ها برای جلوگیری از ریزش مو
بهترین راه ها برای جلوگیری از ریزش مو

-استرس و تنش­های عصبی

استرس و فشارعصبی یکی از عواملی است که سلامت همه اندام ها و ارگان ها را به شدت تهدید می­کند، ریزش مو نیز یکی از عارضه های آن است. هنگامی که دچار استرس می‌شوید، فولیکول‌های مو مورد حمله ی سیستم ایمنی بدن قرار گرفته و ریزش موی کوتاه مدت را سبب می­شود.

– کم کاری غده تیروئید

یکی از علائمی که وقتی هورمون تیروئید به درستی و به اندازه در بدن ترشح نشود، بروز می­کند ، ریزش غیرطبیعی موهاست. عارضه­ای که بیشتر در خانم­ها مشاهده می­شود. انجام آزمایش تیروئد یکی از اولین تجویزهایی است که پزشکان در مواجهه با ریزش مو می کنند.

کمبود آهن  

اغلب خانم­های ایرانی کمبود آهن دارند. فقر آهن منجر به کم شدن گلبول های قرمز خون که مسئول حمل اکسیژن و هموگولوبین هستند و انرژی لازم را به انسان می رسانند، هستند. از عوارض این مشکل می توان به ضعف و سستی، خستگی و خواب آلودگی مداوم، اختلال تمرکز، سردرد و ریزش مو اشاره کرد.

استفاده از ابزار حرارتی

ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو مثل سشوار، اتو، بابلیس و… باعث سوختگی و خشکی موها و ایجاد موخوره می شوند و به تدریج تمام موها ضعیف و کم پشت خواهند شد

-بستن یا کشیدن محکم موها

محکم بستن موها به شکل دم اسبی، بافت های سفت و آفریقایی و گوجه کردن موها برای مدت طولانی، ریزش موها را به همراه دارد. . همچنین شانه کردن موهای خیس، باعث سستی ریشه مو و افزایش ریزش موها می­شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو

بهترین راه ها برای جلوگیری از ریزش مو
بهترین راه ها برای جلوگیری از ریزش مو

تغذیه مناسب  و سالم

-تغذیه تاثیر بسیار مهمی در سلامتی و شادابی موهای ما دارد. استفاده از میوه و سبزیجات تازه حاوی ویتامین و مواد معدنی و آنتی اکسیدان­ها (مثل اسفناج، بروکلی- فلفل سبز- گوجه و توت فرنگی-کیوی- سویا و حبوباتی مثل لوبیا و عدس، شیر و غلات سبوس دار باعث تقويت ريشه موها و رویش موهای جدید می­شوند.

-نوشیدن حداقل ۸ ليوان آب در روز ساقه موها را مرطوب نگه می­دارد و باعث شادابی و استحکام موها می­شود.

– مصرف نوشيدني هاي كافئين دار را محدود كنيد.

-مصرف ماهی، به خصوص ماهی سالمون را در برنامه غذایی خود بگنجانید، سالمون سرشار از امگا ۳ و منبع خوب پروتئین و ویتامین B12 و آهن است. اگر هم گیاه‌خوار هستید لازم است در هفته چندین بار تخم مرغ، گردو، بادام و روزانه ۱-۲ قاشق غذاخوری بذر کتان بخورید تا چربی‌های امگا ۳ مورد نیاز بدنتان تامین شود.

ماساژ سر با روغن­های گیاهی

ماساژ سر با روغن های گیاهی مثل روغن سویا، روغن اسطوخودوس، روغن جوجوبا و روغن زیتون مواد مغذی و ویتامین­های اساسی مثل ویتامین E و A را به مو می­رساند و باعث تقویت و استحکام ریشه موها می­شود.  بهتر است این روغن­ها را اندکی گرم کنید و با ملایمت روی پوست سر و ساقه موها ماساژ دهید تا به عمق مو نفوذ کند. علاوه بر خواص مفید و مهم این روغن­های گیاهی، ماساژ دادن کف سر باعث خون­رسانی بهتر و تحریک سلول­های مو می­شود.

بهترین راه ها برای جلوگیری از ریزش مو
بهترین راه ها برای جلوگیری از ریزش مو

ورزش کردن روزانه

اگر دقت کنید درمی­یابید که اکثر ورزشکاران دارای موهایی پرپشت هستند، ورزش متعادل به این خاطر که خون رسانی به مغز را بیشتر می­کند و با ترشح آندروفین، استرس و فشارهای روحی و روانی را کم می­کند،  تاثیر مطلوبی در جلوگیری از سفیدشدن و ریزش موها دارد.

رسیدگی به موهایتان را بیشتر کنید

مراقبت و رسیدگی کردن به موها را فراموش نکنید. استفاده از ماسک ها و سرم های حاوی پرویتامین ها و مواد مغذی که باعث تقویت و ترمیم موها می­شوند.  در معرض نور خورشید قرار نگرفتن، استفاده از شانه دندانه درشت، انتخاب شامپوی مناسب و هماهنگ با جنس مو، خشک کردن موها در هوای آزاد و با حوله نرم و کنار گذاشتن بسیاری از عادت های اشتباه، کارهایی است که به داشتن موهای سالم و پرپشت کمک می­کند.

 

پاسخ دهید